Od stycznia funkcjonuje nowe połączenie międzynarodowe pomiędzy Litwą i Estonią. Teraz pasażerowie mogą szybciej dostać się z Wilna do Tallina. Na części trasy pociąg jest obsługiwany taborem produkcji polskiej Pesy.
Nieco ponad rok temu zaczęło funkcjonować
połączenie kolejowe pomiędzy stolicami Litwy i Łotwy. LTG Link umożliwiło pasażerom bezpośrednie podróżowanie z Wilna do Rygi, co okazało się dobrym rozwiązaniem.
W 2024 roku z takiego rozwiązania skorzystały 63 tysiące pasażerów. Teraz trasa została wydłużona.
Nowe połączenie kolejowe między Wilnem i Tallinem
6 stycznia w rozkładzie jazdy pojawiło się nowe połączenie kolejowe, będące przedłużeniem trasy Wilno – Ryga. Od teraz pasażerowie mogą podróżować pomiędzy Wilnem a estońskim Tallinnem. Rozkład został dostosowany przez operatorów z trzech krajów bałtyckich – LTG Link, Vivi i Elron – w taki sposób, by umożliwić jak najszybsze pokonanie trasy.
Dotychczas podróż pociągiem z Wilna do Tallinna, z uwagi na nieskoordynowany rozkład jazdy, trwała ponad dobę. Obecnie trasę tę można pokonać w ciągu 10 godzin z dwiema przesiadkami: w Rydze i w mieście Valga w południowej Estonii przy granicy z Łotwą.
Pociągi będą kursować codziennie, odjeżdżając z Tallinna o godzinie 10:25 i przyjeżdżając do Wilna o 21:00. W drugą stronę odjeżdżać będą natomiast o 7:05, a dojeżdżać o 17:35. Pasażerowie na razie muszą kupować oddzielne bilety w każdym kraju, jednak przewoźnicy dążą do tego, by jak najszybciej stworzyć ujednoliconą platformę biletową.
Możliwe, że to nie koniec udogodnień dla pasażerów na tej trasie. Dyrektor generalny LTG Group Egidijus Lazauskas wyznał, że celem LTG Link jest umożliwienie podróży z Wilna do Tallinna z zaledwie jedną przesiadką. Obecna trasa, poza połączeniem do stolicy Estonii, pozwala również połączyć się kolejowo z drugim co do wielkości miastem w kraju – Tartu.
Podróż międzynarodowa z polską Pesą
W nowej trasie Wilno – Tallinn pojawia się polski wątek. Jak pochwaliła się bydgoska Pesa, przejazd tą trasą obsługuje dostarczona przez nią jednostka 730M. Jest to 3-członowy niskopodłogowy spalinowy zespół trakcyjny, przeznaczony do eksploatacji na torze o szerokości 1520 mm.
Pesa 730M jest dobrze znana na wschodzie Europy. Już od jakiegoś czasu pojazdy tego typu są eksploatowane przez
Koleje Białoruskie i
Koleje Litewskie, łącząc m. in. Mińsk i Wilno.